پایان نامه بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری برمهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده - 10 - 7 ساله با عملکرد بالا
دسته بندي :
روانشناسی و علوم تربیتی
عنوان صفحه
فصل اول چارچوب پژوهش .................................................................................................................................. 1
1 - 1 مقدمه و بیان مسئله.. - .................................................................................................................................. 2
1 - 2 اهمیت و ضرورت پژوهش. - ............................................................................................................................. 5
1 - 3 هدف پژوهش.. - .......................................................................................................................................... 6
1 - 4 سوال تحقیق - .. .......................................................................................................................................... 6
1 - 5 تعاریف واژگان و مفاهیم اختصاصی پژوهش - …. ..................................................................................................... 6
1 - 5 - 1 تعاریف نظری - ....................................................................................................................................... 6
مهارتهای ارتباطی: ............................................................................................................................................. 6
اختلال درخودماندگی: ........................................................................................................................................ 6
بازیدرمانی شناختی رفتاری: - ................................................................................................................................. 7
1 - 5 - 2 تعاریف عملیاتی - ..................................................................................................................................... 7
مهارتهای ارتباطی: ............................................................................................................................................. 7
کودک درخودمانده با عملکرد بالا: ........................................................................................................................... 7
1 - 6 متغیرها - . .................................................................................................................................................. 7
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش .................................................................................................................. 8
2 - 1 اتیسم - .................................................................................................................................................... 9
2 - 1 - 1 ویژگیهای اصلی اختلال درخودماندگی - .......................................................................................................... 9
2 - 2 مهارتهای اجتماعی: - .................................................................................................................................... 9
2 - 2 - 1 انواع مهارتهای اجتماعی - ........................................................................................................................ 11
2 - 2 - 2 نقص مهارتهای اجتماعی: - ....................................................................................................................... 11
2 - 3 هیجان های بنیادی: - ................................................................................................................................ 14
2 - 3 - 1 شادی: - ............................................................................................................................................. 14
2 - 3 - 2 غم: - ................................................................................................................................................ 15
2 - 3 - 3 تعجب: - ............................................................................................................................................ 15
ت
2 - 3 - 4 نفرت: - .............................................................................................................................................. 15
2 - 3 - 5 خشم: - ............................................................................................................................................. 15
2 - 3 - 6 ترس: - .............................................................................................................................................. 16
2 - 4 نقایص زبانی: - ......................................................................................................................................... 16
2 - 5 رفتار کلیشه ای - ..................................................................................................................................... 17
2 - 6 سبب شناسی - ........................................................................................................................................ 20
2 - 6 - 1 عوامل ژنتیکی - .................................................................................................................................... 20
2 - 6 - 2 عوامل محیطی - ................................................................................................................................... 21
2 - 6 - 3 عوامل روانی - ...................................................................................................................................... 22
2 - 6 - 4 عوامل عصب شناختی - ........................................................................................................................... 23
2 - 6 - 5 عوامل شناختی - .................................................................................................................................. 24
2 - 7 روشهای درمانی برای کودکان درخودمانده - ...................................................................................................... 26
2 - 7 - 1 مداخلات جامع بهنگام رفتاری - ................................................................................................................ 27
2 - 7 - 2 آموزش و تربیت کودکان دارای اختلال درخودماندگی و ناتوانیهای ارتباطی - ............................................................ 28
2 - 7 - 3 سیستم مبادله تصویر - ........................................................................................................................... 28
2 - 7 - 4 داستانهای اجتماعی - ............................................................................................................................. 28
2 - 8 مداخلات تکمیلی - ................................................................................................................................... 30
2 - 8 - 1 مداخلات غذایی - ................................................................................................................................. 30
2 - 8 - 2 روش دی.آی.آر - .................................................................................................................................. 31
2 - 8 - 3 برنامهسان رایز - ................................................................................................................................... 31
2 - 8 - 4 روش یکپاچگی حسی - ........................................................................................................................... 32
2 - 9 بازی درمانی: - ......................................................................................................................................... 32
2 - 9 - 1 نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی: - .................................................................................................... 35
2 - 9 - 2 ارزش درمانی بازی و بازی درمانی - ............................................................................................................. 38
2 - 9 - 3 رویکردهای مختلف در بازی درمانی - .......................................................................................................... 39
رویکرد روان تحلیل گری .................................................................................................................................. 39
تحلیل بازی از دیدگاه ملانی کلاین ...................................................................................................................... 40
ث
کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید ..................................................................................................................... 41
رویکرد ارتباطی ............................................................................................................................................. 43
درمان بی رهنمود و یرجینیا اکسلاین ................................................................................................................... 43
رویکردهای ساختارمند .................................................................................................................................... 44
2 - 9 - 4 بازی درمانی شناختی رفتاری - - ................................................................................................................. 45
مزایای بازی درمانی وبازی درمانی شناختی رفتاری - ................................................................................................... 50
فصل سوم روش پژوهش .................................................................................................................................. 52
3 - 1 مقدمه: - ................................................................................................................................................ 53
3 - 2 طرح تحقیق: - ......................................................................................................................................... 53
3 - 3 نمونه، روش نمونه گیری و تعداد شرکت کنندگان: - ............................................................................................ 53
3 - 4 ابزار سنجش یا روش علمی جمعآوری دادهها: - .................................................................................................. 54
3 - 5 روش تجزیه و تحلیل داده ها: - ..................................................................................................................... 54
3 - 6 برگه ثبت داده ها: - ................................................................................................................................... 55
3 - 7 برنامهی درمانی: - ..................................................................................................................................... 55
3 - 8 شرح حال کودکان: - ................................................................................................................................. 55
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................................... 57
4 - 1 مقدمه: - ................................................................................................................................................ 58
4 - 2 آزمودنی اول: - ........................................................................................................................................ 59
4 - 3 آزمودنی دوم: - ........................................................................................................................................ 62
4 - 4 آزمودنی سوم - ........................................................................................................................................ 65
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری .......................................................................................................................... 69
5 - 1 مقدمه: - ................................................................................................................................................ 70
5 - 2 محدودیت های پژوهش - ............................................................................................................................ 72
5 - 3 پیشنهادات: - .......................................................................................................................................... 73
منابع فارسی ................................................................................................................................................. 74
منابع لاتین .................................................................................................................................................. 77